پاسخ ایمنی به انسولین می تواند به شناسایی افراد در معرض خطر دیابت نوع 1 کمک کند

8فوریه 2021- محققان مرکز دیابت کودکان باربارا دیویس در پردیس پزشکی دانشگاه کلرادو آنشوتز، دریافتند که پاسخ های ایمنی به انسولین می تواند به شناسایی افرادی که در معرض بیشترین خطر ابتلا به دیابت نوع 1 هستند، کمک کند.

در این مطالعه که اخیراً در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم[1] منتشر شده است، محققان پاسخ های ایمنی به انسولین و پپتیدهای انسولین هیبرید را در افرادی که از نظر ژنتیکیمستعد ابتلا به دیابت نوع 1(T1D)  هستند، اندازه گیری کردند. از آنجایی که همه ی افراد دارای استعداد ژنتیکی برای ابتلا به دیابت نوع 1، به این بیماریمبتلا نمی شوند، محققان سعی کردند پاسخ های ایمنی سلول T را در خون محیطی این افراد که ممکن است قبل از شروع دیابت بصورت بالینی ظاهر شود، بررسی کنند.

دکتر Aaron Michels، رهبر این تحقیق و دانشیار پزشکی در CU Anschutz و محقق مرکز باربارا دیویس، گفت: ما می خواهیم بدانیم که چرا افراد به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند و این تحقیق به ما کمک کرد که اطلاعات و داده های بیشتری را در مورد اتفاقاتی که در زمان حرکت افراد دارای استعداد ژنتیکی به سمت تشخیص بالینی رخ می دهد، بدست آوریم. در حالت ایده آل، شما می خواهید یک بیماری را هنگامی که فعال است، معالجه کنید، بنابراین نیاز است که بفهمید چه زمانی در بدن این افراد پاسخ ایمنی علیه سلول های تولید کننده ی انسولین ظاهر می شود.

محققان نمونه های خون را از نوجوانان در معرض خطر ژنتیکی به مدت دو سال هر 6 ماه یکبار جمع آوری کردند. پاسخهای التهابی سلولهایT به پپتیدهای انسولین هیبرید، با بدتر شدن اندازه گیری های قند خون و پیشرفت به سوی T1D در ارتباط بود. نتایج حاکی از پیشرفت مهمی در جهت شناسایی خطر ابتلا به دیابت نوع 1و همچنین پتانسیل انجام مداخله است.

دکتر میشلز گفت: اکنون ما روش هایی را برای درمان این وضعیت دراختیار داریم که در مطالعات تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفته اند و ابتلا به دیابت نوع 1 را به تاخیر انداخته اند. بیمارانی که این پاسخهای ایمنی خاص را دارند، ممکن است از مداخله ایمنی برای به تأخیر انداختن شروع T1D و احتمالاً جلوگیری از آن برای سالها، بهره مند شوند.

علاوه بر این، دکتر میشلز گفت: این نتایج می تواند منجر به تحقیقاتی فراتر ازدیابت نوع 1 شود. کار ما بر روی دیابت متمرکز بود، اما این روش می تواند برای سایر بیماریهای خود ایمنی نیز موثر باشد. درک نحوه ی پاسخ سیستم ایمنی می تواند در تلاش برای پیشگیری از بیماری ها قبل از بروز علائم بالینی بسیار مهم باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-immune-response-insulin-diabetes.html

 



[1]Proceedings of the National Academy of Sciences